Sådan tester du dit mobil bredbånd

Når et mobilt bredbånd ikke lever helt op til forventningerne, vil de fleste i første omgang lede efter en mulighed for at teste om, der er noget galt med installationen, før de retter henvendelse til udbyderen.
I denne lille artikel vil vi vise dig hvordan du simpelt og sikkert udfører test af din internetforbindelse og tester forskellige muligheder for fej.

De fleste ønsker at teste:

– Hastigheden i mbit, altså upload og downloadhastighed
– Dækningen og signalstyrke
– Pinghastigheden

Sådan klargør du din PC til en valid test

Som udgangspunkt har vi ofte flere forskellige programmer der benytter internetforbindelsen i baggrunden. For at opnå et validt resultat, er det derfor nødvendigt, at vi får slukket alle de programmer, så vi ikke ser et misvisende resultat i vores test.

Kig lidt på hvilke programmer du automatisk har åbne. Det kan være et antivirus program, der scanner alt din internettrafik, et pishing program, en firewall og andre sikkerhedsforanstaltninger – luk dem ned en for en.
Benytter du en router til dit mobile bredbånd, skal du afmontere den og tilslutte din PC direkte igennem dit usb modem. Vær også opmærksom på,  at det usb modem du benytter er så nyt, at det kan klare de nyeste protokoller og dermed rent faktisk opnå den højeste hastighed.
De ældre typer usb modems kan kun klare op til 7,2 mbit og i tests vil det typisk give max. 6 mbit.

Køber du en løsning hos TDC, får du et modem med der kun kan klare 21,6 mbit i download – så hjælper dt jo ikke meget at de reklamere med “op til 32 mbit” – det kan du ganske enkelt aldrig opnå med det usb modem de sælger med i pakken. (1 G løsning hos TDC d. 11.04.2013)

For du kan opleve tophastighed på 3G nettet, skal dit usb modem være af typen: HSPA+

 

Når du har forbundet di PC direkte med usb modemet og slukket alle internetforbrugende programmer, skal du være opmærksom på, at du altid vil opleve fænomenet “Overhead”.
Overhead dækker over en del af din internetlinje som benyttes til at kod og afkode de sendte digitale signaler. Der står altid lidt med småt på internetudbydernes sider omkring overhead.
Typisk vil overhead tage 10% af din hastighed, og det kan du ikke slippe udenom.

Nu er du klar til at teste

Vi anbefaler at du benytter telestyrelsens testmulighed, da den giver et retvisende resultat. Benyt ikke de internationale testmuligheder, da de benytte en server udenfor Danmark og resultatet derfor vil være misvisende, specielt mht. pinghastigheden.

Du får som udgangspunkt et testresultat med angivelse af dovn -og upload hastighed og pinghastighed.
Ping er et udtryk for hvor hurtigt der kommer adgang fra du klikker til det du klikker på, begynder at blive downloaded. Klikker på du f.eks. http://www.mobil-bredbaand-guide.dk vil der gå et splitsekund før der er skabt forbindelse til siden. Det “splitsekund” tæller ikke med i downloadhastigheden men kaldes pinghastigheden.
Med meget lav pinghastighed vil det føles langsomt at surfe også selv om du har hurtig downloadhastighed.

Din ping skal altså med andre ord være SÅ LAV som muligt og typisk ligger den omkring de 100 M/S  på 3G, og helt ned til 18 M/S på adsl bredbånd.

Signalet har stor indflydelse på dit testresultat

Får du et dårligt resultat i forhold til den pakke du har abonnement på, kan det skyldes, at du befinder dig i et område med knap så god dækning. Mobilt bredbånd virker desværre på den måde, at des dårligere signal du oplever, des lavere downloadhastighed og ping vil du opleve.
Problemet kan altså skyldes din geografiske placering.

Det kan til en vis grad afhjælpes ved at benytte en router med signalforstærkning, eller ved at købe en ekstern antenne.

1 Comment

Thomas says:

Hej,

Super artikel. Jeg synes det er supervigtigt at vi i Danmark har mere fokus på hastigheden på bredbånd. I flere af vores nabolande er vi ved at blive overhalet med nyere og bedre teknologi, mens vi herhjemme sidder fast i “gammeldags” forbindelser.

Hos TDC og de andre selskaber får man som regel udstyr med, men dette udstyr har ingen “udløbs”dato – det er derfor vigtigt, at man som kunde får skiftet sit udstyr ud engang imellem, som der også nævnes.

Den store synder, når det kommer til hastigheden og levering af den RIGTIGE hastighed, synes jeg ligger hos centralerne, der ejes af udbyderne. Jeg havde en overgang en 50mbit/s forbindelse fra YouSee, men den kunne simpelthen ikke trække 50mbit/s på trods af at vi fik nyt udstyr – der var simpelthen ikke kapacitet nok.

Mvh Thomas

Leave a Reply

Your email address will not be published.