Når din virksomhed står overfor nye udfordringer, muligheder eller komplikationer, kan det være svært at vide, hvordan man bedst håndterer dem. Langt de fleste vil prøve at klare sig med de ressourcer, de allerede har, men det er ikke altid den bedste idé. Det er nemlig helt okay at acceptere, at din virksomhed i sig selv ikke er rustet til alle tænkelige situationer og udfordringer, og det kan derfor være en fordel at søge hjælp udefra.

Digitalisering kan være en vanskelig størrelse 

Selvom man er en IT virksomhed, hvor der sidder mange kloge, tekniske hoveder, så kan nye digitale værktøjer og styresystemer være svære at implementere i en virksomhed. Nogle begår endda fejlen at tænke, at det løser sig sikkert helt af sig selv, når alle har lært de nye platforme og programmer at kende. Men det er meget sjældent tilfældet. 

Har du eksempelvis valgt at implementere SAP i din virksomhed, kan det være en rigtig god idé med en særskilt ansat, som har særligt god forstand på disse softwares og programmer. I din SAP rekruttering kan du overveje, hvorvidt du ønsker at ansætte eksempelvis en freelancer på fuld tid, som arbejder i virksomheden. Du kan også hyre en konsulent, hvis det passer bedre ind i jeres arbejdsgang.  

Konflikthåndtering sker ikke af sig selv

Selvom næsten alle virksomheder har en HR-afdeling, så har de tit nok at se til, og når der så opstår konflikter, som kræver mægling eller lignende, så kan de ikke stå til rådighed i det nødvendige omfang. Her kan det også være en god idé at hyre en konsulent ind udefra, som udelukkende har fokus på den pågældende konflikt. 

Der er flere fordele ved at vælge en konsulent til håndteringen af konflikter internt i din virksomhed. Det kan nemlig også være svært at skulle udføre konfliktmægling mellem 2 eller flere personer, som man ser hver eneste dag. Det gør mægleren til en mere uvildig part, at han eller hun kommer ind udefra og ikke har aktier i konflikten. 

Hjemmearbejdspladsen kræver mere end man lige tror

I forbindelse med at flere og flere virksomheder begynder at åbne op for, at deres ansatte kan arbejde hjemmefra i et vist omfang, kan der præsentere sig en masse nye udfordringer. Det er nemlig en ny og uvant situation for både ledere og ansatte, og derfor kan det være svært at gennemskue, hvordan man bedst løser potentielle komplikationer. 

Det kan eksempelvis være opretholdelse af motivation, dialog eller kollegialt samvær trods den digitale platform. Det kan også være en del af unboardingprocessen af nye medarbejdere. Hvordan man bedst tackler disse situationer kan i mange tilfælde bedst gennemskues af en professionel. Derfor kan konsulenter eller rådgivere også i dette tilfælde være en rigtig god idé. Det er typisk også mere omkostningsfrit end at skulle afsætte en hel medarbejder til denne opgave i din egen virksomhed.    

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *