Dette er sponsoreret indhold

Sidder du også fasttømret til computeren på din arbejdsplads, er du studerende eller er du på hjemmekontoret, så skal du læse med her. Denne artikel kommer med tre gode tips til dig, som arbejder meget på computer, og kan dermed hjælpe dig, hvis du skulle opleve gener eller irritationer ved at arbejde meget på computer. Og hvis du skulle være en sand datahaj, og er måske nysgerrig på at lære mere om data, så kan du læse mere ved at klikke her

 

Få separat tastatur og mus

 

Det kan være ekstremt hårdt for kroppen at arbejde på bærbare pc ved spisebordet eller sofaen i mange timer. Derfor er det vigtigt at optimere forholdene, så din krop ikke tager skade. Den store udfordring ligger ofte i, at skærmen på en bærbar er for tæt på og for langt nede, det findes der dog en løsning på. Løsningen kan enten være at placere din bærbare på bøger eller du kan investere i et såkaldt “laptop-bord”. 

For at du skal kunne bruge din bærbare i en hævet højde, er det nødvendigt at anskaffe separat tastatur og mus. Det vil hjælpe dig ud af den lidt fastlåse stilling som vi ofte sidder i når vi arbejder på bærbar pc. Du kan eventuelt vælge at placere musen imellem dig og tastaturet, da det generelt er den mest optimale placering. 

Slå det blå lys fra
Det kan være hårdt for øjnene at se på det blå lys der kommer ud af både vores computerskærme og vores smartphones. Det blå lys kan være med til at påvirke dine søvnvaner, og kan dermed betyde at du har sværere ved at falde til ro om aftenen. 

I stedet for det blå lys kan du vælge at slå et mere gulligt og blødt lys til på både telefonen og computeren, hvilket betyder at dine øjne ikke bliver så overbelastede.

 

Husk at holde pauser

 

Det kan være svært at holde pauser fra arbejdet, men to aktive minutter hver halve timer kan gøre en stor forskel i forhold til at mindske gener og smerter fra arbejdet ved computeren, og de små pauser hjælper også med at holde kroppen i gang. 

At holde pauser er specielt vigtigt, hvis du arbejder eller studerer hjemmefra, i og med at din påklædning og omgivelser ikke er de samme som sædvanligt, og giver du får dermed ikke den helt samme motivation. 

Det bedste tip til dig, der arbejder hjemmefra, er at komme ud i naturen på en lidt længere gåtur, enten før, under eller efter dit arbejde. Udnyt den ekstra tid du har ved at arbejde hjemmefra, da den bedste opladning af krop og sind foregår udendørs.