Sådan investerer du bedst i din forretningsidé

Går du og brygger på noget stort? Noget som du bare ved kunne blive til noget, hvis bare du havde modet til at gøre noget ved det? Så skulle du måske overveje at læse med her. Du får nemlig nogle tips til, hvordan du bedst kommer fra idé til færdigt produkt. Det meste handler faktisk bare om, at du skal stole på dig selv. Du skal stole på, at den idé du har fået, den rent faktisk er god nok, og det hele nok skal gå, selvom du møder nogle bump på vejen.

 

Bevar gejsten – altid

Som allerede nævnt, så handler det om, at man ikke må lade sig kue. Vejen til succes er ikke en lige linje, men derimod en snoet vej, hvor man nogle gange kan føle, at man er på vej i den helt gale retning. Men tror man på sig selv, så lykkedes det også en dag. Hvis man får en afvisning, så sæt dig ned, og overvej grundigt, om der måske skal justeres et par steder.

 

Sparring er vejen frem

Det værste man kan gøre, det er at gå og varme ideen selv. Stik imod, hvad man ser i film, hvor folk stjæler hinandens idéer, tag for eksempel Facebook, så vil de fleste bare gerne hjælpe. Man er god til at se sig blind på sit eget værk, så ligesom, at man ikke kan finde sine egne stavefejl, så kan man heller ikke se fejlene i sin egen forretningsidé. Første gang du pitcher din idé er det altså klogt, om du gør det til dine venner eller familie. Kan du overbevise dem om, at idéen er noget værd, så kan du muligvis også overtale en investor. Derudover skal du være villig til at tage imod den kritik, som de giver dig. Der er ikke noget med at være for stolt til at tage imod kritik. Når du kommer længere i processen er det altafgørende at involvere potentielle købere da man sjældent kommer nogen vegne uden en kundebase. Hvis der er noget, der er interessant for investorer og kapitalydere er det nemlig en lukrativ idé bakket op af en større målgruppe. Her kan spørgeskemaer og interview fordelagtigt anvendes – test dit marked og kom videre i udviklingsprocessen.

 

 

Kom på markedet

Din idé skal være bedre end den proces, produkt eller service som du erstatter. Det skal gerne kunne måles økonomisk eller socialt mht. prestige og jo mere køberen opfatter produktet som værende tilfredsstillende, jo hurtigere spredes ideen. Ideen skal være synlig og resultaterne være til at følge med i. Ideen spredes hurtigere alt efter, hvor sammenligneligt den er. Kan ideen testes og har du afprøvet den? Det er under alle omstændigheder fornuftigt! Desuden fremmer det processen, hvis ideen hænger sammen med eksisterende værdier eller erfaringer fra brugerne er det nemmere at implementere i en travl hverdag, der påvirkes af støj fra højre og venstre. Er ideen til at forstå og bruge? Der er stor forskel på dette alt efter, hvem man ønsker at sælge til. Sidst, men ikke mindst, skal usikkerheden og opfattet risiko omkring produktet gøres konkret, synligt og målbart overfor potentielle kunder.

 

Kom i gang

I vores moderne samfund skal alt foregå med lysets hast. Det vil sige, at mange tror, at man også bliver rig og succesfuld med et fingerknips. Det passer bare ikke. Det er et fåtal af mennesker, som er så heldige. For de fleste så kræver det hårdt arbejde og en masse gå på mod. Hvis du fejler, så op på hesten igen. Se det som, at du bare er den erfaring rigere. Med den indstilling, så skal du nok ende med at leve i sus og dus en skønne dag. Står du i dag og tænker ”ja det lyder jo alt sammen meget godt, men jeg har hverken mod eller penge til at komme i gang” Så vid, at modet, det besidder du, det er bare noget du skal sige til dig selv. Og pengene? Lån penge, dem kommer du til at kunne betale tilbage uden at trække på skuldrende, når først din forretning er kommet op at køre

 

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.