Har du en plan for din virksomhed?

Hvis ikke du kan svare ja til ovenstående, er det om at smide alt, hvad du har i hænderne. For hvis ikke du har en plan og en strategi, hvordan ved du så, hvor du skal hen af? Det med at drive virksomhed baseret på mavefornemmelse er sjældent en rigtig god idé. Derfor bør du lave en forretningsplan, som giver dig overblik over, hvilke ting du skal have 100% styr på, for at kunne navigere hen mod målet – hvad det så end er. Se din forretningsplan som en huske-/tjekliste og hold dig til den. Herunder kommer ind på, hvilke ting du skal være opmærksom på. Dette er uanfægtet, om du sælger bamser i en webshop eller tilbyder konsulentydelser inden for revision på din hjemmeside. Du kan læse meget mere om, hvordan du laver en forretningsplan her.

Har du de rette kompetencer og nok ressourcer?

Er du på ud på dit iværksættereventyr, skal du vide, at det kommer til at kræve al din tid, hvis det vel og mærket skal blive en succes. Det kræver masser af ressourcer i form af tid og typisk også penge. Dermed skal du også være bevidst omkring dine kompetence. Kan du selv udføre det hele, eller skal du have nogen med på holdet. At kende dine styrker og svagheder er et vigtigt afsæt, således at du er i stand til at lokalisere de fornødne kompetencesæt, du skal bruge for at opfylde dine KPI’er.

Har du styr på dit produkt/ydelse?

Er du helt med på, hvad du sælger, og hvad det skal koste? Produktfokus er essentielt for driften af din virksomhed, da det er det, du skal leve af. Derfor skal du have helt på det rene, hvad dit produkt eller ydelse er værd, når du trækker udvikling, produktion og tid fra i regnestykket. Hvad har du tilbage på bundlinjen til at betale dine regninger. Øv dig med en elevatortale. Kan du på 15 sekunder forklare, hvad dit produkt er, hvorfor man skal købe det, og hvad det koster i løbet af elevatortur? Det er en rigtig god øvelse, der gør dig skarpere.

Stemmer budgettet?

Du kan ikke drive en forretning uden at have helt styr på budgettet. Det er ikke simpel plus og minus, når man sidder med det – men i det store hele er det. Har du helt styr på, om dine indtægter dækker dine udgifter? Sørg for, at der er styr på budgettet, da det er det, der skal give dig økonomisk overblik over din butik.

Ved du, hvordan du laver effektiv markedsføring?

Der er rigtig mange forskelligartede metrikker og metodikker, der kan tages i brug, når du skal markedsføre din virksomhed. Det er en meget vigtig faktor, da det er her, hvor du skal udbrede kendskabet til dine produkter og italesætte dig som værende det, du gerne vil være. Tag markedsføring seriøst. Gør det grundigt. Og allier dig med nogen, der har forstand på det, hvis du er mere end produkt-mand end en sælger af Guds nåde. Om det er SEO, AdWords, e-mail marketing, sociale medier eller noget helt femte, er det afgørende, at du formår at eksekvere fornuftigt. Det kan være en dyr post, hvis det gøres “forkert”. Det handler jo i bund og grund at få en solid ROI (Return On Investment) – jo større jo bedre.

Hvordan ser din forretning ud om fem år?

Du kan ikke spå om, hvordan fremtiden ser ud om fem år. Men du kan så sandelig have en målrettet strategi, der bidrager til, at du når dine mål på vejen. Opsæt nogle overordnede mål for, hvordan du ser din forretning eller fem år eller mere. Opsæt igen nogle KPI’er, som er de her pejlemærker, du kan navigere efter. De kan være med til at sikre, at du faktisk når din drøm.

Har du styr på alt det praktiske?

Hvad er det praktiske= Det er alt det der, der skal bare skal være på plads, før det hele spiller. Det nødvendige onde. Har du for eksempel helt styr på rollefordelingen i firmaet? Hvem laver regnskab? Det er godt at have en klar strategi for, hvem der gør hvad og hvornår. Så står du ikke i en situation, hvor du skal bare bruge tid på, hvem der har ansvaret. Yderligere skal du have styr på firmaets navn, adresse, telefonnummer. Hvilken type selskab skal det være – ApS, IVS eller måske et enkeltmandsfirma? Har du bankdetaljerne i orden? En revisor tilknyttet? Hvem bestiller varer? Hvem varetager al intern og ekstern kommunikation? Har du en forretningspolitik? Forsikringer? Og så sidst, men ikke mindst… Har du nogen, der kan bidrage med noget sparring?

 

Vi håber, at du er blevet lidt klogere på, hvilke ting du reelt skal have styr på. Ønsker du at vide mere om, hvordan du driver og vækster en forretning, finder du her masser af nyttig viden om e-commerce.

 

 

0 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published.