Vælg en side

Jeg har læst mange teorier om både kommerciel og social marketing, og jeg lægger mig op af de største teoretikere indenfor dette felt, når jeg siger, at kommerciel marketing er under et voldsomt pres i den seneste tid i historien. Folk er blevet særdeles kritiske over for mange ting i tilværelsen, men især er det reklamebranchen, der står for skud, når kritikken skal deles ud. Dette gør, at folk kan have en negativ holdning til en kommerciel reklamefilm allerede bare i det, de ser, at en reklamefilm er kommerciel, uafhængig af hvordan så den konkrete udformning af lige netop denne reklamefilm ser ud. Derfor er det rigtig svært at lave en god kommerciel reklamefilm.

 

Hvad er forskellen på kommerciel og social reklamefilm?

En reklamefilm handler ikke altid kun om at sælge varer og tjene profit. Det gør den typisk kun, når vi taler om kommerciel marketing. Social marketing er derimod noget helt andet, hvor det typisk er en social sag, en reklamefilm handler om, og hvor selve formålet med at lave reklamefilmen så er at rejse fonde til at gøre vilkårene bedre for dyr, mennesker, miljø eller hvad det nu måtte være. reklamefilmSå den primære forskel mellem kommerciel og social marketing er altså, hvorvidt det, der i en reklamefilm eller andet kampagnemateriale reklameres for et salgbart produkt, som folk kan gå ud og købe, eller om det er en sag, der omtales, som folkene bag reklamefilmen søger at skabe bevidsthed omkring med henblik på at få folk til at drage til en eller anden form for handling i jagten på at gøre verden til et bedre sted at være. En anden forskel er, at en kommerciel reklamefilm ofte er lavet med henblik på at skabe profit for en virksomhed, hvor det oftest er en non-profit organisation, der står bag en social reklamefilm.